Werkdruk, lesdefinitie, opslagfactor. Oude bekenden melden zich zodra het over taakbeleid gaat. Als steun in de rug is er nu een Aob-brochure van ruim twintig pagina’s over de grote lijnen en de fijne kneepjes.

Leesvoer voor elk mr-lid, zegt rayonbestuurder Philippe Abbing: “Als het taakbeleid op je schoolnu niet goed genoeg is, moet je het beter maken. Lesgeven kan zwaar zijn, zeker voor grote groepen en bij faciliteiten die niet op orde zijn. Er verandert van alles door e-learning, leerpleinen, de opmars van onderwijsactiviteiten die niet iedereen als lessen ziet. Veel discussies draaien om del esdefinitie. Hoe die luidt, hoort op elke school in het taakbeleid testaan, zie hoofdstuk 8.1 lid 3 van de cao. Helaas is dat vaak niet zo. Ook een omschrijving van de overige taken ontbreekt nogal eens.”

Er zitten twee grote risico’s aantaakbeleid, zegt Abbing: “Het kan uitmonden in minutenwerk of juist zo generiek blijven dat niemand meer weet hoe het in elkaar zit. Daarom zeggen wij: denk vooral na over hoe je school werkt. Sluit voor de lesdefinitie aan bij de tekst uit de cao 2003-2005, de laatste keer dat daarover iets gezamenlijk is vastgelegd. Kies bij de opslagfactor een reële benadering, gebruik de voorbeeldberekening in de brochure. En besef dat je wel iets kunt doen aan werkdruk, maar dat er voor echte bestrijding van werkdruk extra geld nodig is.”

Simpel is taakbeleid niet en dat wordt het ook niet, geeft hij toe: “Het is complexe materie met veel nuances, maar bij trainingen aan de hand van de brochure reageren mensen enthousiast.”

Categorieën: Uncategorized

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *